کد مطلب:124302 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:236

نماز تراویح
نماز تراویح [1] .

[19]-331- شیخ طوسی رحمه الله با سند خود از عمار نقل كرده است:

از امام صادق علیه السلام درباره ی نماز «تراویح»، كه در ماه رمضان در مساجد خوانده می شود، پرسیدم؛ فرمود:امیرمؤمنان علیه السلام چون به كوفه آمد، به حسن بن علی علیه السلام فرمود تا در میان مردم ندا كند:در ماه رمضان، هیچ نماز [مستحبی] با جماعت در مساجد خوانده نمی شود. و حسن بن علی علیه السلام به فرموده ی آن حضرت عمل كرد، و چون مردم سخن او را شنیدند، فریاد زدند:واعمراه! واعمراه! و چون حسن علیه السلام نزد امیرمؤمنان علیه السلام برگشت، آن حضرت پرسید:این صداها چیست؟ عرض كرد:ای امیرمؤمنان! مردم فریاد می زنند:واعمراه واعمراه! آن حضرت فرمود:به آنان بگو بخوانند.

سپس شیخ طوسی رحمه الله می گوید:امیرمؤمنان! اصل نماز مستحبی را [در مساجد] انكار نكرد، بلكه با جماعت خواندن آن را [كه بدعت عمر بود،] رد كرد و چون دید كه ممكن است فتنه كنند، اجازه داد تا طبق عادتشان عمل كنند. و بحمدالله همه ی این ها روشن است. [2] .



[ صفحه 276]




[1] تراويح:جمع ترويحه؛ يعني راحت دادن ها. نماز تراويح:بيست ركعت نافله اي است كه عامه در شب هاي ماه رمضان به جماعت گزارند و آن را مستحب مؤكد دانند، و بدين جهت آن را تراويح گويند كه پس از هر چهار ركعت، يك ترويحه (استراحت) كنند...

ابن ابي الحديد گويد:نخستين كسي كه در ماه رمضان نماز نافله را به جماعت، سنت نهاد، عمر بود و آن را به بلاد اسلامي بخشنامه كرد.

در حديث امام صادق عليه السلام آمده كه نوافل شب هاي ماه رمضان را به جماعت خواندن، بدعت است و اگر فضيلتي در آن مي بود، پيغمبر صلي الله عليه و آله آن را از دست نمي داد.... (معارف و معاريف، ج 3، ص 530).

[2] تهذيب الاحكام 70:3، ح 227.